Organizator:

Trawnikowa rewolucja trwa

Podziel się

Zadbany, odpowiednio przycięty trawnik o gęstej darni jest dumą wszystkich posiadaczy ogrodów w naszym kraju, ale przede wszystkim miejscem relaksu, przyjęć i aktywnego wypoczynku. Dlatego produkty do zakładania oraz pielęgnacji trawników sprzedają się znakomicie. Mijający rok w tym segmencie handlu okazał się jeszcze bardziej zadowalający dla producentów, dystrybutorów oraz detalistów. Ożywienie na rynku nieruchomości oraz wzrost dbałości konsumentów o przydomową zieleń wyraźnie sprzyjają wysokiemu zapotrzebowaniu na mieszanki trawnikowe.

Z badań portalu Homebook.pl wynika, że współcześnie aż 92% hobbystów w Polsce uważa, że najważniejszą rolę w ogrodzie odgrywa przestrzeń wypoczynku. Dla ponad 65% naszych rodaków największe znaczenie ma grillowisko, a dla 38% konsumentów – plac zabaw dla najmłodszych. Inni amatorzy ogrodnictwa wskazują na zewnętrzną kuchnię z ogniskiem – 28% lub wędzarnię – 14%.

 

Trawnik jako najważniejszy element zagospodarowania ogrodów w Polsce zajmuje przeciętnie od 60 do nawet 80% ich powierzchni.  

Trawniki wytwarzają tlen i oczyszczają powietrze z metali ciężkich oraz gazów. Tłumią hałas, chronią glebę przed erozją, a w czasie upałów obniżają temperaturę przygruntową i to nawet o kilka stopni Celsjusza.

Jak ogrodowy dywan

Przeznaczenie oraz sposób użytkowania ogrodów w naszym kraju wciąż mają bezpośrednie przełożenie na rosnącą sprzedaż asortymentu do zakładania oraz pielęgnacji trawników, a w szczególności mieszanek trawnikowych, które dla właścicieli przydomowej zieleni stanowią produkt pierwszej potrzeby. Na przestrzeni ostatnich lat funkcja przydomowej zieleni w Polsce całkowicie się zmieniła, a pandemia koronawirusa i zjawisko tzw. wewnętrznej emigracji jeszcze nasiliły tę tendencję. Choć ogródki warzywno-ziołowe i domowe sady wracają do łask, a kwitnące rośliny jednoroczne i wieloletnie, a także wysokie trawy przeżywają prawdziwy boom, zadbany trawnik pozostaje najważniejszą składową polskich ogrodów, służących przede wszystkim do odpoczynku i rekreacji. Oczywiście wpływ na sposób zagospodarowania azylu w zieleni i sprzedaż nasion traw w Polsce ma powierzchnia działki. Wg szacunków Homebook.pl 34% właścicieli domów dysponuje raczej niewielkim ogrodem o powierzchni nieprzekraczającej 500 m kw. Większymi ogrodami – do 1000 m kw. może pochwalić się ok. 24% badanych, natomiast 22% ma ogród o powierzchni przekraczającej tę wartość. 

Tekst: Marcin Fajerski Zdjęcia: Pexels

 Przeczytaj cały artykuł!